گروه شهری: شهرداری تهران در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های مختلف در مسیر دستیابی به شهری مقاوم و ایمن با به‌کار بستن راه‌های کوتاه‌مدت و فوری در کنار اجرای طرح‌های بلند‌مدت در شاخه‌های پیشگیری، آمادگی و مقابله حرکت کرده است.

قالیباف

این بخشی از پیامی است که شهردار تهران برای 20مهر، روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی صادر کرده است.

محمدباقر قالیباف در پیام خود به جایگاه بلایای طبیعی در ایران و نیز میزان خسارت پذیری شهرها اشاره کرده و آورده است: زلزله به‌عنوان عمده مخاطره طبیعی فلات ایران، کشورمان را در زمره 10کشور لرزه‌خیز جهان و پنجمین کشور لرزه‌خیز آسیا قرار داده است. کلانشهر تهران نیز به لحاظ واقع‌شدن در منطقه‌ای با گسل‌های فعال در کنار کلانشهرهای جاکارتا، استانبول و توکیو با مخاطره جدی لرزه علاوه بر سایر بلایای طبیعی دیگر مواجه است.

این جایگاه موجب شده تا شهرداری تهران در سال‌های اخیر با نگاه به این واقعیت با اجرای طرح‌های مختلف در مسیر دستیابی به شهری مقاوم و ایمن با به‌کار بستن راه‌های کوتاه‌مدت و فوری در کناراجرای طرح‌های بلند‌مدت در شاخه‌های پیشگیری، آمادگی و مقابله حرکت کند. در همین ارتباط تهران از یکسو با پیش‌بینی مشوق‌های ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده و اجرای الگوهای نوسازی، طرحی اساسی و مؤثر را برای مقاوم‌سازی‌ ابنیه شهری دنبال می‌کند و از سوی دیگر با اجرای طرح‌های پیشگیری و آمادگی زمینه ارتقای توان مقابله مدیریت شهری و شهروندان را فراهم آورده است.

شهردار تهران همچنین به فعالیت ستاد مدیریت بحران شهر تهران اشاره و تأکید کرده است که فعال شدن هرچه بیشتر سازمان‌های عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران و مشارکت آنان در طرح‌های کاهش مخاطرات سوانح طبیعی ازجمله ضرورت‌های مدیریت بحران این کلانشهر به شمار می‌آید.

بسترسازی تحقق اهداف و توجه به اولویت‌ها از مهم‌ترین نکته‌ها هستند. همچنین اقلام امداد و نجات، تشکیل ستادهای مدیریت بحران تا سطح نواحی و محله‌ها، ایجاد گروه‌های مردمی داوطلب واکنش اضطراری محله (دوام) و اجرای برنامه‌های آموزشی و مانور‌های آمادگی و تشکیل گروه‌ مدیریت بحران اماکن عمومی بخشی دیگر از تأمین زیر‌ساخت‌ها محسوب می‌گردد که حفظ، گسترش و ارتقای آنها برای دستیابی به چشم‌انداز‌های ترسیم شده ضروری است.

محمدباقر قالیباف در انتهای پیام خود نیز ابراز امیدواری کرده است که با همدلی و همکاری نهادهای ذی‌ربط بتوان فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه تهران باید به شهری با هویت ایرانی و اسلامی، زیبا و روح‌نواز، دارای رفاه و مقاوم تبدیل شود را عملی کرد.

کد خبر 187495
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز